روانشناسی شخصیت
پریسا تنهایی دیلمقانی؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ میلاد سبزه آرا لنگرودی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطهی علّی بین نیازهای بنیادین روانشناختی و تابآوری تحصیلی در آموزش آنلاین با نقش میانجی تحمل ابهام انجام شد. پژوهش حاضر، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری مطالعهی حاضر، دانشجویان موسسه آموزش عالی رحمان رامسر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400بودهاند. تعداد 207 دانشجو از این جامعه، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه نیازهای روانشناختی(BSNQ)، مقیاس تابآوری تحصیلی (ARI) و مقیاس تحمل ابهام بوده است. سپس دادهها توسط روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و3 Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشان داد نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی اثر مثبت و مستقیم دارد(05/0P<). همچنین نتایج نشان داد تحمل ابهام بر تابآوری تحصیلی، اثر مستقیم و مثبت دارد (05/0P<). از طرفی اثر غیرمستقیم نیازهای بنیادین روانشناختی بر تابآوری تحصیلی از طریق تحمل ابهام تأیید شد (05/0>p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت دانشجویانی که نیازهای بنیادین روانشناختی آنان بیشتر تامین شده ،تحمل ابهام بیشتری دارند، از لحاظ تحصیلی تابآورتر هستند و در این میان تأمین نیازهای بنیادین اهمیت ویژهای دارد؛ لذا متصدیان آموزش عالی کشور باید به پرورش این توانمندیها در دانشجویان همت گمارند.